Göteborgsregionens tekniska gymnasium, GTG


GTG är en mycket ovanlig tekninsk skola som är sponsrad till 51% av Volvo. Resterande 49% står Göteborgskommun för.
Skolan tar varje år in 128 elever, som är uppdelade i 4 klasser, 3 högskoleinriktade klasser och en operativklass. det hamnar alltid 32 elever i varje klass. Man kan söka till två olika "inriktningar", Högskola eller operativ. På GTG finns det inga elever, utan bara deltagare och lärare.Det är mest killar som söker till skolan, endast 20% av deltagar  är tjejer. Alla deltagare får en egen dator på höstterminen i årskurs ett. Dessutom får man lön för att man går så mycket i skolan ( läs mer om det längre ner). Sjävla skolan ligger mitt i Volvos fabriker i Volvo Cars Torslanda. För att kunna komma in i skolan måste man alltså gå igenom grindar med sitt egna volvo-inpasseringskort. I Torslanda så finns det alla möjliga olika salar, tex robotsal med en robot som man får programera, två ellära salar samt en data sal. Förra året så renoverades deltagarnas uppehållsrum, så nu är det skit coolt. Sjävla rummet är svart med två stora U-soffor (som man kan sitta hur många som helst i). I taket sitter det lampor i olia färger. Färgerna kan deltagarna välja själva genom att trycka på olika strömbrytare på väggen. Det finns även en projektor och en stereoanläggning, så att deltagarna kan titta på film eller lyssna på musik när det är lunch eller under någon håltimma. Det finns även ett studietorg där man kan sitta och plugga utan att bli störd. Där finns även alltid en lärare som kan hjälpa till med det mesta. På studietorget finns det även ungefär 30-40 datorer för den som behöver som inte har med sin egna.

Högskoleinriktning är precis som det låter, en inriktning för att bara kunna söka direkt till högskolan när studenten är tagen. Det betyder alltså att du läst alla kurser som behövs för att kunna göra vad du vill. På högskoleinriktningen läser man 3600 poäng (ett vanligt gymnasieprogram är på 2500 poäng), har inget höstlov, påsklov och bara 6 veckors sommarlov. Högskoleinriktningen har lite mondre praktik än de operativa. Högskole-deltagarna får lön en gång i månaden bara för att de läser så mycket mer än ett vanligt gymnasieprogram. Det är Volvo som står för lönen. Inför varje hösttermin så hög lönen med ungefär 1000 kronor. i årskurs ett så har man två olika praktikperioder på 4 veckor, alltså 8 veckor på ett skolår. I tvåan har man en praktivperiod på 6 veckor och i trean så har man också en praktikperiod, fast denna är på 9 veckor. I trean så har man möjlighet att söka en praktikplats utomland, tex Tyskland, Österrike, Spanien mm.

Den operativainriktningen läser "bara" 3100 poäng. Den operativa inriktningen är till för de som siktar på att göra en karriär i arbetslivet direkt efter dina gymnasiestudier. Utbildningen ger dem allmän behörighet för vidare studier på universitet/högskola.
Operativainriktningen har alla vanliga lov, dvs höst-, jul-, sport-, påsk- och sommarlov. De operativa får inte någon månadslön som högskoleinriktningen för, men däremot så får de en timlön när de har praktik. Hur praktiken är för dem vet jag faktiskt inte, hade tänkt att kolla upp det men tyvärr så fungerar det inte att logga in på fronter så jag kan inte kolla det. Även de operativa har chansen att praktisera utomlands i trean.   




Jag går högskoleinriktningen och är väldigt nöjd med det. Visst har det funnits perioder där jag känt att det varit alldeless för mycket på för lite tid, men nu när årskurs ett börjar lida mot sitt slut så är jag nöjd med att jag bitit ihop och fortsatt jobba.
Jag är i alla fall nöjd med mitt val av gymnasie. Nu är det bara 6 skoldagar kvar (inkl. skolavslutning), så snart är det dags för mig att gå på sommarlov.

Idag avslutades samhällskunskapen. Jag och Carro var klara med arbetet och fick respons på det idag. Vi la till lite saker och sedan lämnades det in. Klockan var då 12.40 och vi fick gå hem. SKulle egentligen slutat 15.30 så det var härligt att bli klar med arbetet så tidigt. Nu är det fredag och en långhelg väntar för mig. Min klass är ledig på mångda, så det blir bara 3 skoldagar nästa vecka eftersom det är midsommar på fredag. HÄRLIGT!!


Nu tjatar min 6-åriga kusin på att jag ska med henne ut och spela fotboll, så det är väl dags för mig att avsluta detta inlägg nu....


Ha en bra fredag! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0