6 maj 2009

Nu är det tungt.
Jag har de senaste tre timmarna suttit vid mitt skrivbord och pluggat matte. Det var ett tag sedan jag räknade sist, därför kände jag att det verkligen var dags att friska upp minnet lite. Att jag dessutom har prov imorgon gjorde att jag kände för att repetera lite så att jag kunde någonting i alla fall.
Ibörjan gick det riktigt trögt. Jag fattade inte alls vad det var jag hade gjort. Att titta igenom matteboken och mitt anteckningsblock hjälpte mig ingenting. För att jag skulle få in något innanför pannbenet så blev jag tvungen att börja räkna om alla uppgifter. Jag trodde att det skulle ta jättelång tid och att det skulle vara jobbigt, men så blev det verkligen inte. På tre timmar har jag nu hunnit göra lika mycket som jag gjort de senaste 8 veckorna. Det kanske låter mycket, men det var faktiskt bara 74 tal. Jag trodde aldrig att jag skulle orka med att göra alla tal, men se på sjutton det gjorde jag allt. Tänk om jag hade varit såhär effektiv varje gång jag ska plugga. Vad mycket jag hade fått gjort då och vad kort tid allt hade tagit.
Imorgon i skolan får det bli en snabb repetition innan provet. Det kommer nog inte bli så jobbigt. Förmodligen så blir det mest repetition om hur man räknar ut derivata och integraler på miniräknaren. Förresten, det är ju egentligen väldigt sjukt... Jag kan räkna både derivata och integraler på vanligt vis, men inte på miniräknaren. Liksom, det är ju egentligen bara att knappa in alla värden och vips så kommer svaret fram. Jaja, jag tycker egentligen att det är ganska onödigt att kunna räkna det på miniräknaren, liksom tänk om jag i framtiden måste räkna derivata hur jobbigt är det inte då att leta fram en miniräknare först. Nej, jag klarar mig allt genom att räkna ut den på det gamla vanliga viset.

För övrigt så har jag haft det ganska slappt idag (som vanligt). Första lektionen hade jag konstruktion. Där skulle man bara genomföra en laboration på tre olika sätt och sedan jämföra mätvärderna. Det var ju inte så jobbigt.
Andra lektionen för dagen var tyska. Jag vet inte hur många gånger tidigare jag skrivit att tyska är tråkigt... Efter dagens lektion ändrade jag mig dock lite... Kan det kanske bero på att den var så slapp och kort kanske?
Läraren skulle ha betygssamtal så hon satte igång en film som vi skulle titta på. Tror du att det var många som tittade när läraren inte var där? Haha, exakt. Tror inte att någon tittade faktiskt. Jag passade på att sova under hela filmen. Orkade verkligen inte se en film på tyska.
Efter filmen fick jag lite problem. Vi skulle skriva lite om kulturen i filmen, men hur lätt var det när jag inte tittade?? Helt dum var jag dock inte... Jag frågade självklart mina klasskamrater om inspiration... Där tog det tyvärr stopp. Ingen i klassen visste vad de skulle skriva. Tillsammans kom vi fram till att vi skulle skriva ihop något som lät bra. Det var ju faktiskt vad vi själva tyckte som vi skulle skriva.
Efter att jag skrivit en kladd på svenska uppstod nästa problem... Översätta det till tyska! Tror du att min hjärna fungerade när jag var nyvaken? Den var typ stendöd.
Min räddning blev google translate. Visst, texten blev inte alls grammatisk rätt men hur jobbigt var det att ändra liksom. Kvart i fyra var jag klar och slutade för dagen. Det är inte varje tyskalektion som man får sluta 45 minuter tidigare än man ska...
Åka hem gjorde jag dock inte. Jag hade några pågående chatter på msn som jag inte ville lämna. Tiden rann iväg och vid fem-tiden avslutades den sista chatten. Min dator hängde sig så jag passade på att lägga ner den i väskan och åka hemåt.

Den här dagen har gått väldigt fort. Det är knappt att jag hunnit förstå att det redan är kväll. Mina klockor i rummet börjar närma sig halv elva och jag känner att klockan inom mig säger att det är dags att sova. Men att sova nu kan jag inte. Jag har planerat en dusch först, sedan måste jag packa skolväskan för imorgon också. När detta är fixat är det god natt för min del.

Slänger in ett kort på en del av matten jag räknat idag... Erkänn att det ser lite mindre roligt ut! (Primitiva funktioner är detta, om du nu inte visste det redan...)


Klaga inte på min handstil, jag vet att jag inte skriver fint!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0