10 Maj 2011

Solen skiner och fåglarna kvittrar. Nu är det vår, ja nästan sommar till och med.

Jag har inte lång tid kvar i skolan innan det är dags för sommarlov. Den 4 juni skriver jag den sista tentan och när den är avklarad drar jag mig till västkusten för att spendera hela sommaren där. Det kommer bli jobb, men även en del tid att slappa på. Jag ska passa på att njuta av familjen, vännerna och allt som har med Göteborg att göra.

Jag börjar bli riktigt trött på att plugga nu. Det har varit ett tufft år med både med- och motgångar. Just nu vill jag bara att tiden ska gå lite snabbare så att jag kan få lite ledigt, men samtidigt så behöver jag all tid jag kan få till det sista som måste göras innan tentan. Det är mycket att plugga på, men jag ska se till att klara detta!

Snart är mitt första år på Linnéuniversitetet avklarat. Tiden har gått så fort.
Jag låg igårkväll och funderade på hur livet hade kunnat sett ut om jag hade tackat ja till Högskolan i Borås istället. Jag vet inte om det är någon som minns detta, men när jag gått här i Kalmar i en och en halv vecka så ringde de från Borås och erbjöd mig en plats.
Borås var egentligen högre upp på min "lista", men samtidigt så hade jag flyttat ner mina saker här, träffat nya kompisar och börjat skolan. Att flytta hem igen kändes inte rätt!
Jag känner att jag vuxit som person sedan jag flyttade hemifrån. Jag har bevisat för mig själv och alla andra att jag klarar av att ta hand om mig själv. Nu vet jag i och för sig inte om det är någon som tvekat innan, men nu är det liksom bevisat. Jag är vuxen!

De första månaderna var lite jobbiga. Att vara så längt ifrån familjen kändes tungt. Allt var nytt här och trots att jag trivdes mycket bra så var det ändå lite jobbigt att veta att jag inte kunde åka hem när jag ville.
Det blev en del hemresor trots allt, men det berodde främst på innebandyn.

Ju mer tid som gått desto mer tycker jag om detta ställe. Lägenheten är kanon och ligger i perfekt avstånd till både skola, centrum och mataffärerna. Kompisarna är underbara. Jag har träffat massa nytt folk och trivs bra ihop med dem. Enda nackdelen med Kalmar är att krogarna stänger klockan 02.00... ;)

Hemresorna blir färre och färre, men jag tycker inte att det är några problem. Snarare tvärtom! Det är lite jobbigt att åka hem. Jag vet hur min mamma mår och hur hennes kropp är. Det är svårt för mig att bara koppla av och vara ledig när jag väl är hos min familj.
Jag vill göra så mycket för att underlätta för alla andra. Mina föräldrar har ändå sagt till mig att jag inte behöver göra allt, att jag ska njuta av att vara lite ledig, men det är svårt!
Hemresorna för mig har helt enkelt blivit lite stressigare än jag tänkt mig. Jag känner inte längre behovet att träffa min familj, missförstå mig nu inte!, vi pratar i telefon ett par gånger i veckan och jag blir på så vis uppdaterad om vad som händer på andra sidan Sverige.
Jag har vuxit upp, tar eget ansvar och känner att hemma är i Kalmar.

Jag känner redan nu på mig att de kommande terminerna kommer innehålla ännu färre hemresor än vad dessa gjort. Skolan tar mer tid än man tänkt sig och jag behöver all tid och fokus jag kan få för att klara mig igenom dessa år. Jag vet att jag inte kommer bli bortglömd trots att jag inte kommer åka hem lika ofta framöver.

Jag trivs här i Kalmar och vill spendera mina dagar här.

Nu måste jag fortsätta plugga!

 




Kommentarer
Postat av: annahita

Duktig är du och jag är glad att du inte tog platsen i Borås! :)

2011-05-10 @ 17:00:10
Postat av: City Gross fantasten ;)

Jag är också glad att du tackade nej till Borås!

2011-05-11 @ 17:10:34
URL: http://matildapetrasara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0