Självkänsla sitter inte i snygga möbler

Nu är jag irriterad. Ingen har gjort mig irriterad utan jag bara satt ute på balkongen och POFF så kom det upp lite tankar i mitt huvud, saker som hänt och saker som jag och en kompis diskuterade igår... och då blev jag bara så  irriterad. Så istället för att jag ska gå omkring och slösa energi på att vara förbannad på mina egna tankar så skriver jag ner det här istället.

Jag är varken feminist eller motsatsen till feminist. Jag är neutral. Tjejer och killar är lika mycket värda. Men, alla är vi bra på olika saker, och tråkigt nog råkar tjejer vara bra på bl.a sånt man inte ska vara bra på; Leta fel på andra tjejer, snacka skit, sprida rykten, bråka om ingenting, ta illa upp för småsaker, tävla (snyggaste lägenheten, finaste barnen, finaste bilen,  längst hår, bäst på fest, störst garderob, snyggast klippta tånaglar) osv osv. Nu menar jag inte att alla tjejer är så.. och det finns säkert en hel del killar som är så också, men jag är rätt säker på att tjejer står för den större procenten. Jag undrar: VARFÖR?

 

Det borde finnas en obligatorisk kurs i grundskolan ”Självkänsla och Självförtroende” och den ska vara lika viktig som Svenska, Matte och Engelska. Om inte viktigare. Grundstenen till att man lyckas i skolan är ju faktiskt att man tror på sig själv, och hur ska man kunna tro på sig själv om man har noll självkänsla? Det går inte! Jag lovar att man kan få en person med lässvårigheter att plöja igenom alla Harry Potter-böcker på en vecka och till och med få en person med socialfobi att dansa tango inför en hel skolklass om man bara lär dom att TRO PÅ SIG SJÄLV. Ibland måste man misslyckas för att lyckas, det bara är så. Det är många som ger upp efter första misslyckandet men det är fel!

Sen vill jag även understryka att jag inte är guds bästa barn. Jag har också snackat skit i mina dagar och jämfört mig med andra tjejer, men det var tills jag lärde mig att tycka om mig själv och att vara glad för andras skull! Många tror att man kan sparka undan stolen för någon och själv stå kvar på sin stol men det är så fel. Sparkar du undan stolen för någon så sparkar du även undan din egen. Sträva istället efter att putta upp någon på en vind, för då tar de din hand sen och hjälper dig upp.


Summa: Du kan inte sänka någon annan och höja dig själv. Lösningen är att höja någon annan för då åker du automatiskt med själv! Sen vet ni resten, never judge a book by it’s cover och ge alltid människor en andra chans. Killar, tjejer, barn, vuxna, smala, tjocka, håriga, rakade, mörkhyade, bleka, finniga, nakna.. alla är vi lika bra. Du och jag, ni och de. Gå nu och säg förlåt till alla ni borde säga förlåt till. Krama alla ni tycker om. Ta tag i alla problem och lös skiten. Gör slut med din pojkvän om han är ett svin. Säg upp kontakten med vänner som får dig att må dåligt och sen går ni ut i världen med POSITIV energi. Livet är för kort för något annat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0