Nattsnack

Klockan har passerat 03.00 och jag är klarvaken.  Alice bestämde sig strax efter halv två att börja böka runt och studsa i sin säng. Jag lyfte över henne till oss i tron att hon skulle somna om. Tyvärr hände inte detta. Böka, krypa och snurrandes fortsatte. Jens gjorde välling som hon glatt åt. I alla fall i någon minut. Sen räckte det. 

Jag gav efter halv tre upp och la henne i famnen å började gå runt. Tio minuter senare sov hon. Jag vet ju att hon för det mesta somnar när man går runt med henne i famnen, men just inatt var det tydligen som bortglömt att denna "metod" fanns. 
Nu sover hon i alla fall gott bredvid mig. Jag är dock klarvaken av dessa vakentimmar och att somna om känns förtillfället helt omöjligt. Det är som att jag sovit klart, men det har jag självklart inte. 
Istället för att bli irriterad på att inte kunna sova så försöker jag vända det till något positivt. 
Jag tar vara på tiden och tänker på hur lycklig jag är. Jag har en underbar familj med världens bästa barn. Jag älskar er oändligt!

Alice har lärt sig sitta, krypa och reser sig och går utmed allt. Om några dagar blir hon sju månader gammal. Den första tanden har kommit fram. Hon har inte ammats på över en månad. Det blev tydligen inte intressant när vi började ge gröt, välling och mat. Hon var lite missnöjd ett tag strax innan hon blev fem månader. Hon ville ammas väldigt mycket, men verkade enligt mig inte bli mätt. När jah då tog beslutet att trappa ner med amning och introducera mer mat blev hon supernöjd. Jag kunde kanske inte erbjuda henne vad hon behövde. Trots att det är mysigt att amma så gäller det att lyssna på vad hon säger. 
Nu bär amningen är slut känns det trots allt ganska bra. Hon sover numera utan att äta på nätterna. Visst vaknar hon ibland men det brukar vara lätt att natta om henne på 5 minuter. 

Ellen som är 2 år och 4 månader pratar och kommunicerar bättre än hon borde kunna. Hon är väldigt tidigt och ibland glömmer man av att hon fortfarande är liten. Hon vägrar åka Ståbräda till dagis. Nu är det cykla som gäller! Det är drygt 1,2km enkel väg så hon cyklar nästan 2,5 km varje dag. Helt otroligt att så små orkar så mycket. 

Jag har börjar jobba någon gång ibland. Det kan vara skönt att släppa allt och göra något annat. Skolan ska jag fortsätta med men nästa kurs börjar i november. Jag har några tentor som inte är gjorda pga Alice ankoms och spädbarnstiden. Men de ska vi nog kunna ändra på snart och få slutförts min utbildning. 

Innan klockan rinner iväg allt för långt ska jag nu lägga bort telefonen och titta på något på paddan istället. Snart borde jah somna. Men fram tills dess att ögonen stängs ska jag njuta av att det mesta är ganska så fantastiskt!

Kram och på återseende


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0